fbpx

Loading

Steeds vaker krijg ik telefoontjes van ondernemers die zich bezighouden met dropshipping. Vaak hebben deze dropshippers vragen over de btw. Er gaan op het internet namelijk veel artikelen rond waarin verteld wordt dat dropshippers vrijgesteld zijn van btw. Mijns inziens is er geen btw-vrijstelling of in ieder geval geen gehele btw-vrijstelling mogelijk voor dropshippers. Ik leg u graag uit waarom.

Zijn dropshippers vrijgesteld van btw? 

Zelfs de Belastingdienst weet niet hoe het zit met dropshipping en btw. Om die reden kan ik zelf ook geen 100% antwoord geven over btw-vraagstukken bij dropshippen. Ik schrijf dit enkel om mijn visie te delen en om u aan het denken te zetten. Ik heb het hier enkel over dropshippers die zich bij de Nederlandse Kamer van Koophandel hebben ingeschreven.

Allereerst is in artikel 7 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 te vinden dat een ieder die een bedrijf zelfstandig uitoefent een btw-plichtige ondernemer is. Ik denk dat er weinig twijfel bestaat over het feit dat een dropshipper zelfstandig een bedrijf uitoefent. De btw dient te worden berekend over leveringen van goederen of diensten. Persoonlijk ben ik van mening dat dropshipping een dienst is. Daar de dropshipper hierbij optreedt als bemiddelaar tussen de leverancier en de afnemer. Op basis van art. 6 lid 1 van de Wet op de Omzetbelasting vindt in beginsel de heffing van de omzetbelasting in Nederland plaats als de dropshipper in Nederland gevestigd is. Uit het bovenstaande volgt dat dropshippers te allen tijde btw-plichtig zijn. In de Wet op de Omzetbelasting 1968 kan ik geen informatie halen die voor het tegendeel pleit.

Ik heb gezocht in de juridische databanken waarin wetenschappelijke literatuur en jurisprudentie (rechterlijke uitspraken) zijn opgenomen. Ik heb hier de zoekterm “dropshipping” ingetikt. Hier kwam uiteindelijk een arrest naar boven. Dit arrest zag echter niet op de fiscale aspecten van dropshipping en was dus onbruikbaar. Meer informatie dan de Wet op de Omzetbelasting 1968 is er dan ook niet te vinden.

 

 

Dropshippen en de bemiddelingsfee

Daar dropshippen in mijn ogen een btw-belaste prestatie is, moet er over de bemiddelingsfee die dropshippers berekenen dan ook btw-betaald worden. Over de waarde van het product hoeft geen btw berekend te worden, omdat dit product los staat van de prestatie. De afnemer van het product koopt dit product rechtstreeks van de leverancier en moet dus zelf de zorg dragen voor het invoeren van het product en het afdragen van de verschuldigde omzetbelasting.

Nu vermelden de meeste dropshippers dit niet goed op hun website en wordt dit niet gespecificeerd op hun facturen. Vaak lijkt het er op dat de dropshippers wel de verkoper is. Afnemers zijn dan ook vaak in de veronderstelling dat de dropshipper de verkoper is. Dit is een veelgemaakte fout. Als je überhaupt al meent recht te hebben op een btw-vrijstelling dan moet je dit natuurlijk wel kunnen verdedigen. En het verkopen van producten kan natuurlijk in beginsel niet vrijgesteld zijn van btw.

Daar alleen over de bemiddelingsfee 21% btw moet worden berekend, dient dit natuurlijk ook zo vermeld te worden op de facturen. Dit wordt door dropshippers niet gedaan. Wat in mijn ogen de juiste oplossing zou zijn, is dat de dropshipper de volgende stappen onderneemt:

  1. de afnemer besteld iets op een website en betaald de kosten aan een Stichting Derdengelden;
  2. de afnemer ontvangt een factuur met daarop de kosten voor het bemiddelen en de kosten van het product en;
  3. Stichting Derdengelden betaald de dropshipper de bemiddelingsfee en de leverancier de kosten van het product.

 

Dropshippen en de BTW in de praktijk

In de praktijk zal dit natuurlijk niet gaan werken. Ik zie een dropshipper namelijk niet snel bekend maken wat de echte waarde van het product is. Alleen als de dropshipper dit niet op bovenstaande manier doet, dan is dropshippen toch net als het verkopen van producten?

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik enkel mijn visie wil delen op dropshipping. Graag hoor ik hoe u hier over denkt. Kunt u zich niet vinden in mijn beredenering? Laat het dan vooral weten. Ik ga graag met u in gesprek hierover. Hopelijk kunnen we samen voor eens en altijd duidelijkheid geven voor dropshippers.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

 

 

Uurtarief berekenen als ondernemer

Het uurtarief berekenen is voor elke ondernemer die diensten verleent een uitdagende taak. Wanneer u te veel vraagt voor uw diensten, kan dit ervoor zorgen dat u potentiële klanten misloopt. Een te laag uurtarief kan daarentegen ervoor zorgen dat u uw...

Zzp’er inhuren; waar moet ik op letten?

Als ondernemer kan een zzp'er inhuren soms makkelijker en voordeliger zijn dan het inhuren van personeel. Echter is het niet altijd mogelijk om een zzp'er in te huren en bent u soms genoodzaakt om personeel in loondienst te nemen. Wij leggen u graag uit waar u op moet...

Waarom betaalt mijn collega zzp’er minder belasting?

Vorige week kreeg ik van een van mijn klanten de volgende vraag: “Waarom moet ik €10.000 betalen terwijl een andere zzp’er die hetzelfde verdiend heeft €5.000 terugkrijgt van de Belastingdienst?” Deze vraagt wordt vaak door zzp’ers gesteld. Het klinkt natuurlijk ook...

Hoe gebruik ik de Visma Scanner?

Als u klant bent bij ZJ Advies dient u eens per maand uw bonnen te uploaden via STACK of de Visma Scanner. De Visma Scanner is erg makkelijk te gebruiken omdat u alleen een foto hoeft te maken van uw bon. Wij leggen u uit hoe de Visma scanner werkt.    Welke gegevens...

Wat is een balans en wat staat er op?

De aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers zit er weer aan te komen. Hiervoor dient u onder andere een balans in te vullen. Maar wat is een balans en wat moet u erop zetten? Dat leggen wij u vandaag uit.   Wat is een balans? Een balans is een onderdeel van uw...

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more