fbpx

 1,179 total views,  1 views today

Wanneer u op de AOW-leeftijd stopt met werken ontvangt u een basispensioen vanuit de overheid. Als u in loondienst werkt bouwt u soms via uw werkgever nog extra pensioen op, als ondernemer moet u dit zelf regelen. Voor het regelen van uw pensioen als ondernemer hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. In dit blog vertellen wij u hier meer over. 

AOW voor ondernemers

Wanneer u in Nederland woonachtig en werkzaam bent, bent u in de meeste gevallen verzekerd voor de AOW. Hiervoor betaalt u de premie volksverzekering aan de Belastingdienst. Deze betaalt u tijdens de aangifte inkomstenbelasting. De hoogte van uw AOW-pensioen is afhankelijk van hoeveel jaar u verzekerd was voor de AOW, maar ook of u samen met iemand woont. Indien u in het buitenland gewoon of gewerkt heeft en geen premie betaald heeft, bent u voor die periode niet verzekerd en ontvangt u voor die periode dus ook geen AOW-pensioen. De AOW die u van de overheid ontvangt is een basisinkomen. Dit bedrag is in de meeste gevallen ook lager dan het inkomen dat u had toen u nog werkte als ondernemer. Daarom is het verstandig om een extra pensioen te regelen. 

 

Inkomen voor later

Als ondernemer is het slim om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met uw “inkomen voor later”. Waarom? Omdat u eigenlijk alles zelf moet regelen. Wist u dat een werknemer 1 dag per week voor de opbouw van zijn pensioen werkt? Dan kunt u zich voorstellen dat het geen overbodige luxe is om ook als ondernemer te sparen voor later. Het goede nieuws is dat u dat ook fiscaal vriendelijk kunt doen. Ons advies is om zo snel mogelijk te beginnen. Zo went u er niet alleen aan om geld opzij te zetten, het is ook een stuk goedkoper! Net zoals bij uw boekhouding kan een goede adviseur veel voor u betekenen bij het optimaliseren van uw financiële plaatje. Om deze reden hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. 

 

Pensioen regelen via Lavertu & de Raad

Wij zijn Lavertu & De Raad. Al jarenlang begeleiden wij (Jan Lavertu en Paul de Raad) ondernemers bij hun financiën en bedrijfsverzekeringen. Wij adviseren over financiële zaken zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid. Onze adviezen zijn laagdrempelig en begrijpelijk. Zoals we zelf vaak zeggen; “Wij geven graag eenvoudige oplossingen voor complexe materie”. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld in een helder online overzicht precies zien hoe hun financiële plaatje ervoor staat. Dat zorgt voor een heldere momentopname en als situaties veranderen kunnen onze adviezen eenvoudig op de nieuwe situatie worden afgestemd. Wilt u persoonlijk kennis maken met onze dienstverlening? Maak dan een afspraak, geheel vrijblijvend uiteraard.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Zelfstandigenaftrek verlaagd; wat betekent dit voor uw bedrijf?

De zelfstandigenaftrek verlaagt uw fiscale winst en kan ervoor zorgen dat u als ondernemer minder inkomstenbelasting betaalt. Echter zal vanaf 2020 de zelfstandigenaftrek verlaagd worden. Wat betekent dit voor u als ondernemer?   Wat is de zelfstandigenaftrek? De...

Startersaftrek; wanneer heb ik er recht op?

Heeft u de aangifte inkomstenbelasting al gedaan? Om uw fiscale winst te verlagen, zodat u minder belasting hoeft te betalen, kunt u gebruik maken van verschillende aftrekposten. De startersaftrek is hier één van. Maar wanneer heeft u recht op de startersaftrek? In...

Mag ik werkkleding als zakelijke kosten aftrekken?

Veel ondernemers schaffen werkkleding en werkschoenen aan. De kosten voor de aanschaf van werkkleding en -schoenen zijn in beginsel zakelijke kosten en dus aftrekbaar. Hier zitten echter wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Welke voorwaarden dit zijn leg ik u...

Alle informatie over een vennootschap onder firma (vof)

Wanneer u een bedrijf begint dient u de keuze te maken wat voor rechtsvorm uw bedrijf wordt. Wanneer u alleen een bedrijf begint is dit vaak een eenmanszaak of een BV. Wanneer u met meerdere personen een bedrijf begint dan is een vennootschap onder firma, ook wel vof...

Telefoonkosten aftrekbaar voor ondernemers?

Als ondernemer ben je veel aan het bellen, appen, sms’en en internetten met je mobiele telefoon. Wanneer zijn deze telefoonkosten aftrekbaar en waar moet je op letten? Ik leg graag uit hoe dit precies zit.    Telefoonkosten in de inkomstenbelasting  Als hoofdregel...

Prinsjesdag 2022: wat betekent dat voor u als ondernemer?

Gisteren was het weer de derde dinsdag van september en dat betekent Prinsjesdag. Prinsjesdag is al sinds meer dan honderd jaar de dag waarop de overheid zijn plannen voor het volgende jaar bespreekt. Onderdeel van deze plannen is het belastingplan. Hierin staan de...

read more

Zakelijke kosten maken om het kosten maken

Laatst belde een zzp’er mij op met de volgende vraag: “Van mijn collega had ik gehoord dat ik meer kosten moet maken, hoe kan ik meer kosten maken?’’. Ik vind dat altijd een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je moet voorkomen dat je als zzp’er kosten gaat maken...

read more