fbpx

Loading

Een opdrachtgever die niet betaalt; elke ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken. Wat kunt u doen om te voorkomen dat een opdrachtgever niet betaalt? En wat kunt u doen als een opdrachtgever niet betaalt? ZJ Advies B.V. helpt u hier graag bij.

 

Zorg voor duidelijke afspraken

Het begint allemaal met het maken van goede afspraken. Maak met uw opdrachtgever duidelijke afspraken over de te betalen vergoeding, de wijze waarop er gefactureerd wordt en de betalingstermijn. Leg de gemaakte afspraken zoveel mogelijk vast. Afspraken over de te betalen vergoeding neemt u op in de overeenkomst tussen u en de opdrachtgever. Afspraken over de wijze van betalen en de betalingstermijn neemt u op in uw algemene voorwaarden

 

Zorg voor een juiste factuur

Naast het maken van duidelijke afspraken is het belangrijk dat de door u gestuurde factuur aan de door de Belastingdienst gestelde eisen voldoet. Een factuur is namelijk pas rechtsgeldig als hij aan deze eisen voldoet. 

 

Wat als de opdrachtgever niet heeft betaald binnen de betalingstermijn?

Als de opdrachtgever niet binnen de betaaltermijn heeft betaald dan kunt u hem het beste een herinnering sturen. Hierin vraagt u op een vriendelijke toon om de factuur zo spoedig mogelijk te voldoen. Blijf vooral vriendelijk en aardig tegen uw opdrachtgever, want het kan natuurlijk zijn dat hij de factuur simpelweg vergeten is. 

 

De opdrachtgever heeft nog niet betaald; wat nu?

Als de opdrachtgever een week na het versturen van de betalingsherinnering nog steeds niet betaald heeft, neem dan telefonisch contact op met de opdrachtgever. Vraag waarom de factuur niet betaald is en probeer samen tot een oplossing te komen. Geef de opdrachtgever nog een week de tijd om te betalen. 

 

Opdrachtgever in gebreke stellen

Heeft u nadat u de bovenstaande stappen hebt doorlopen nog steeds geen betaling ontvangen, dan is het tijd om de opdrachtgever een sommatiebrief te sturen. Een sommatiebrief is een schriftelijke ingebrekestelling. In de sommatiebrief geeft u de opdrachtgever nog een laatste kans om te betalen. Deze sommatiebrief kunt u het beste aangetekend versturen. Zo kunt u altijd bewijzen dat u daadwerkelijk deze brief verstuurd heeft. 

 

Sommatiebrief

Indien u een sommatiebrief aan uw opdrachtgever wilt sturen. Is het belangrijk dat deze sommatiebrief aan de juiste eisen voldoet. In onze webshop kunt u gemakkelijk een sommatiebrief bestellen. Deze sommatiebrief kunt u voor verschillende opdrachtgevers gebruiken.

 

Incassobureau inschakelen

Heeft er na het versturen van de sommatiebrief nog steeds geen betaling plaatsgevonden? En komt u er samen met uw opdrachtgever niet uit? Dan is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Zij zullen het nog openstaande bedrag bij uw opdrachtgever gaan innen. Meestal worden de kosten die het incassobureau hiervoor maakt doorberekend aan uw opdrachtgever. 

 

Tot slot

Een opdrachtgever die niet betaalt; allereerst is het dus belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de opdrachtgever. Indien een betaling na het verstrijken van de betalingstermijn uitblijft stuur uw opdrachtgever dan een betalingsherinnering en probeer samen tot een oplossing te komen. Blijft de betaling desondanks uit, stuur dan een sommatiebrief. Als laatste mogelijkheid kunt u overgaan tot het inschakelen van een incassobureau.