fbpx

Loading

U heeft vast wel een eHerkenning voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk en is het verplicht voor ondernemers om aan te vragen? Wij zullen u precies uitleggen wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning aanvraagt, wat de kosten zijn van eHerkenning en wij vertellen u of het verplicht is voor ondernemers.

 

Wat is eHerkenning?

eHerkenning wordt de manier waarmee u straks als ondernemer veilig kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Momenteel kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord of een DigiD. In de toekomst zal dit straks waarschijnlijk alleen nog met eHerkenning kunnen. eHerkenning kunt u bijvoorbeeld gebruiken om uw aangifte omzetbelasting in te vullen of voor het aanvragen van subsidies en vergunningen voor uw bedrijf.

 

Is het verplicht om te gebruiken als ondernemer?

Het aanvragen en gebruiken van eHerkenning is nu nog niet verplicht voor iedereen, maar wij adviseren voor elk bedrijf om het nu alvast aan te vragen. Wanneer u een VOF of een BV heeft is het noodzakelijk om zo spoedig mogelijk eHerkenning aan te vragen, u zult in de toekomst namelijk niet meer in kunnen loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord bij de Belastingdienst en u dient hiervoor dan eHerkenning te gebruiken. Vanaf 10 december 2019 kunnen eenmanszaken ook gebruik maken van eHerkenning bij de Belastingdienst. Sinds 1 november 2019 is het voor werkgevers verplicht om eHerkenning te gebruiken om in te loggen in het werkgeversportaal van de UWV. Per 1 januari 2020 is eHerkenning verplicht voor de aangifte loonheffingen. Zorg daarom dat u tijdig eHerkenning aanvraagt als u ondernemer bent.

 

eHerkenning aanvragen

Voor het aanvragen van eHerkenning kunt u kiezen uit de zes leveranciers die vanuit eHerkenning zijn aangewezen. Eerst dient u te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft. eHerkenning heeft vijf betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over uw online identiteit. Het betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft is afhankelijk van waarvoor u eHerkenning zult gaan gebruiken.

 

Wat kost eHerkenning?

De kosten van eHerkenning zijn afhankelijk van welke leverancier u kiest en welke diensten u nodig heeft. Zo is niveau 1 al mogelijk vanaf 5 euro per jaar en kan niveau 4 wel 72 euro per jaar kosten. Het is dus belangrijk dat u goed inventariseert welk niveau bij uw situatie past en waarvoor u eHerkenning nodig zult hebben.

 

Mocht u nog vragen hebben over eHerkenning of wilt u er meer over weten? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen. ZJ Advies B.V. is uw partner op fiscaal en juridisch gebied.