fbpx

Loading

Het is weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting over 2020 in te vullen. Deze aangifte dient voor 1 mei 2021 verstuurd te worden. Ik geef u 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting. Gelukkig heeft de Belastingdienst al zoveel mogelijk gegevens ingevuld. Als u geen ondernemer bent is de aangifte dan ook vaak een kwestie van controleren.

 

Voor ondernemers is de aangifte echter een stuk moeilijker. In de aangifte moet namelijk een winst- en verliesrekening, een balans en een vermogensvergelijking ingevuld worden. Tevens moet er antwoord gegeven worden op een groot aantal, veelal onduidelijke vragen. Om de aangifte inkomstenbelasting in te vullen is het dus nodig dat uw boekhouding op orde is.

Tip 1: Verdeling van inkoop- en verkoopfacturen

Veel ondernemers vergeten dat inkoop- en verkoopfacturen die betrekking hebben op een langere periode verdeeld moeten worden. Ik geef u graag een tweetal voorbeelden.

Voorbeeld 1:

Stelt u zich voor dat u op 1 juli 2020 een jaarabonnement heeft afgesloten voor bijvoorbeeld webhosting. De prijs hiervoor bedroeg €120,00. U heeft dit jaarabonnement vooruit betaald op 15 juni 2020, wat tevens de factuurdatum is. Deze kosten moeten dan voor de 6/12 aan 2020 toegerekend worden en voor 6/12 aan 2021. Op de winst- en verliesrekening bedragen de kosten voor webhosting in 2020 dan €60,00 en op de eindbalans van 2020 staat er bij vooruitbetaalde bedragen dan een bedrag van €60,00. Die €60,00 heeft namelijk betrekking op het jaar 2021.

Voorbeeld 2:

Op 10 januari 2021 heeft u naar klant A een factuur gestuurd met een factuurbedrag van €301,29 inclusief btw. Deze factuur heeft betrekking op werkzaamheden die u voor klant A heeft verricht in december 2020. De inkomsten á €249,00 (exclusief btw) moeten dan ook toegerekend worden aan 2020. Op de winst- en verliesrekening bedraagt de omzet dan ook €249,00 en op de eindbalans van 2020 komt er €249,00 te staan bij nog te factureren bedragen. De btw á €52,29 dient echter wel aangegeven te worden in het eerste kwartaal van 2021. Voor de btw is – op enkele uitzonderingen na – veelal de factuurdatum leidend.

 

 

 

Tip 2: Inkoop boven de €100,00

Veel ondernemers vergeten dat zij bij inkopen boven de €100,00 een btw-factuur moeten vragen aan hun leverancier. De Belastingdienst stelt namelijk als vereiste dat bij alle inkopen boven de €100,00 er een factuur moet zijn die aan alle eisen voldoet. 

Lees hier: Aan welke eisen moet een factuur voldoen? 

 

 

 

Tip 3: Afschrijven en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Indien u in 2020 een bedrijfsmiddel heeft aangeschaft met een waarde van meer dan €450,00 dan dient dit bedrijfsmiddel op de balans gewaardeerd te worden. Vervolgens neemt de waarde van dit bedrijfsmiddel elk jaar af (maximaal 20% per jaar). Dit heet afschrijven. Het is belangrijk dit op een juiste manier te verwerken in de boekhouding.

Let op: indien u bijvoorbeeld een aantal bedrijfsmiddelen koopt die op zichzelf een waarde heeft van minder dan €450,00, maar niet los van elkaar kunnen functioneren in uw bedrijf. Dat wordt dit gezien als een bedrijfsmiddel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een desktop pc, een monitor en een toetsenbord.

Indien u in een jaar een of meerdere bedrijfsmiddelen gekocht die alleen of samen een waarde vormen van meer dan €2.300? Dan heeft u recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een extra belastingvoordeel dus voor u. Vergeet dit niet zelf aan te geven in de belastingaangifte.

Lees ook: Investeren en afschrijven m.b.t. bedrijfsmiddelen.

 

 

Tip 4: Urencriterium

Een urenadministratie bijhouden wie heeft daar nu zin in? Toch kan het bijhouden van een urenadministratie u veel voordelen opleveren. Als u kunt aantonen dat u meer dan 1.225 uren voor uw onderneming gewerkt heeft, dan heeft u recht op een groot aantal fiscale voordelen.

Let op: ongeacht of u aan het urencriterium voldoet dient het totaal aantal uren dat u aan of voor uw onderneming werkt meer te bedragen dan de uren die u besteed aan andere werkzaamheden. Werkt u bijvoorbeeld 1.750 uur in dienstverband en 1.250 uur voor uw onderneming. Dan voldoet u niet aan het urencriterium. Voor startende ondernemers is er echter een uitzondering op deze regel. Indien u in de 5 jaren voorafgaand in één jaar geen ondernemer was dan geldt deze regel niet.

Lees ook: Urencriterium; voldoe ik als ondernemer eraan? 

 

 

Tip 5: Resultaat uit overige werkzaamheden

Sinds dit jaar heeft de Belastingdienst in de aangifte een ondernemerscheck opgenomen. Komt er uit deze check dat u geen ondernemer bent voor de Belastingdienst? Vergeet dan niet de opbrengsten en kosten van uw onderneming in te vullen bij resultaat uit overige werkzaamheden. Veel mensen vergeten dit namelijk.

Over elke euro die er binnenkomt dient namelijk belasting betaald te worden. Het zou zonde zijn om achteraf een boete te krijgen, omdat u deze inkomsten niet heeft ingevuld. Let op: niet altijd heeft de ondernemerscheck gelijk. Bij twijfel neem dan altijd contact op met de Belastingdienst of een belastingadviseur.

 

 

Tip 6: Niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten

Vergeet niet in de aangifte de niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten te verwerken. Dit zijn bijvoorbeeld fiscale boetes op het moment dat de btw-aangifte niet tijdig ingediend of betaald is, maar denk ook aan bijvoorbeeld voedsel, drank en genotmiddelen. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.

 

 

Aangifte inkomstenbelasting uitbesteden 

ZJ Advies doet graag voor u de aangifte inkomstenbelasting. Wij zorgen ervoor dat deze tijdig verstuurt wordt en fiscaal correct is. Daarnaast controleren wij of u gebruik maakt van alle belastingvoordelen zoals aftrekposten meegerekend zodat u niet te veel belasting betaalt. Wij doen voor zzp’ers, eenmanszaken, vof’s en particulieren de aangifte inkomstenbelasting. Wij werken digitaal, dus het is niet nodig om langs te komen of documenten op te sturen per post. Echter, wanneer dit uw voorkeur heeft, bent u natuurlijk altijd van harte welkom op ons kantoor in Almere.

Lees hier: Alle informatie en de tarieven over het uitbesteden van de aangifte inkomstenbelasting. 

 

Wilt u meer tips voor de aangifte inkomstenbelasting? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Waarom wordt er belasting geheven?

Als boekhouder heb ik de taak om de boekhouding van mijn cliënten te verzorgen en de belastingaangifte in te dienen. Veel mensen denken dat het de taak is van een boekhouder om de belasting op een legale manier te ontwijken. Alleen ontwijken is nooit legaal. Ik zie...

Willekeurig afschrijven voor startende ondernemers

Als startende ondernemer is het vaak nodig om te investeren in bedrijfsmiddelen. Indien u investeert in bedrijfsmiddelen waarvan de waarde de €450 te boven gaat, dan krijgt u te maken met de regels omtrent afschrijven. Hierover heb ik al eerder een blog geschreven....

Hoe download ik de jaarcijfers uit Visma Financial Overview?

Als u klant bent bij ZJ Advies dan krijgt u ook toegang tot Visma Financial Overview. In Visma Financial Overview kunt u op elk moment uw bedrijfscijfers raadplegen. Wij leggen u graag uit hoe u de balans en resultatenrekening kunt downloaden vanuit Visma Financial...

Onze klanten: SV Productions

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Samuel Volonteri van SV Productions. Samuel deelt zijn verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies hem helpt met zijn boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Samuel...

Een boekhouder vinden voor mijn bedrijf

Een boekhouder vinden kan soms een hele uitdaging zijn. Wat voor soort boekhoudkantoor is geschikt voor uw bedrijf? En waar moet u opletten wanneer u gaat samenwerken met een boekhouder? En waarop zijn de kosten van een boekhouder gebaseerd? In deze blog geven wij u...

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more