fbpx

 1,014 total views,  2 views today

Het is weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting over 2020 in te vullen. Deze aangifte dient voor 1 mei 2021 verstuurd te worden. Ik geef u 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting. Gelukkig heeft de Belastingdienst al zoveel mogelijk gegevens ingevuld. Als u geen ondernemer bent is de aangifte dan ook vaak een kwestie van controleren.

 

Voor ondernemers is de aangifte echter een stuk moeilijker. In de aangifte moet namelijk een winst- en verliesrekening, een balans en een vermogensvergelijking ingevuld worden. Tevens moet er antwoord gegeven worden op een groot aantal, veelal onduidelijke vragen. Om de aangifte inkomstenbelasting in te vullen is het dus nodig dat uw boekhouding op orde is.

Tip 1: Verdeling van inkoop- en verkoopfacturen

Veel ondernemers vergeten dat inkoop- en verkoopfacturen die betrekking hebben op een langere periode verdeeld moeten worden. Ik geef u graag een tweetal voorbeelden.

Voorbeeld 1:

Stelt u zich voor dat u op 1 juli 2020 een jaarabonnement heeft afgesloten voor bijvoorbeeld webhosting. De prijs hiervoor bedroeg €120,00. U heeft dit jaarabonnement vooruit betaald op 15 juni 2020, wat tevens de factuurdatum is. Deze kosten moeten dan voor de 6/12 aan 2020 toegerekend worden en voor 6/12 aan 2021. Op de winst- en verliesrekening bedragen de kosten voor webhosting in 2020 dan €60,00 en op de eindbalans van 2020 staat er bij vooruitbetaalde bedragen dan een bedrag van €60,00. Die €60,00 heeft namelijk betrekking op het jaar 2021.

Voorbeeld 2:

Op 10 januari 2021 heeft u naar klant A een factuur gestuurd met een factuurbedrag van €301,29 inclusief btw. Deze factuur heeft betrekking op werkzaamheden die u voor klant A heeft verricht in december 2020. De inkomsten á €249,00 (exclusief btw) moeten dan ook toegerekend worden aan 2020. Op de winst- en verliesrekening bedraagt de omzet dan ook €249,00 en op de eindbalans van 2020 komt er €249,00 te staan bij nog te factureren bedragen. De btw á €52,29 dient echter wel aangegeven te worden in het eerste kwartaal van 2021. Voor de btw is – op enkele uitzonderingen na – veelal de factuurdatum leidend.

 

 

 

Tip 2: Inkoop boven de €100,00

Veel ondernemers vergeten dat zij bij inkopen boven de €100,00 een btw-factuur moeten vragen aan hun leverancier. De Belastingdienst stelt namelijk als vereiste dat bij alle inkopen boven de €100,00 er een factuur moet zijn die aan alle eisen voldoet. 

Lees hier: Aan welke eisen moet een factuur voldoen? 

 

 

 

Tip 3: Afschrijven en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Indien u in 2020 een bedrijfsmiddel heeft aangeschaft met een waarde van meer dan €450,00 dan dient dit bedrijfsmiddel op de balans gewaardeerd te worden. Vervolgens neemt de waarde van dit bedrijfsmiddel elk jaar af (maximaal 20% per jaar). Dit heet afschrijven. Het is belangrijk dit op een juiste manier te verwerken in de boekhouding.

Let op: indien u bijvoorbeeld een aantal bedrijfsmiddelen koopt die op zichzelf een waarde heeft van minder dan €450,00, maar niet los van elkaar kunnen functioneren in uw bedrijf. Dat wordt dit gezien als een bedrijfsmiddel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een desktop pc, een monitor en een toetsenbord.

Indien u in een jaar een of meerdere bedrijfsmiddelen gekocht die alleen of samen een waarde vormen van meer dan €2.300? Dan heeft u recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een extra belastingvoordeel dus voor u. Vergeet dit niet zelf aan te geven in de belastingaangifte.

Lees ook: Investeren en afschrijven m.b.t. bedrijfsmiddelen.

 

 

Tip 4: Urencriterium

Een urenadministratie bijhouden wie heeft daar nu zin in? Toch kan het bijhouden van een urenadministratie u veel voordelen opleveren. Als u kunt aantonen dat u meer dan 1.225 uren voor uw onderneming gewerkt heeft, dan heeft u recht op een groot aantal fiscale voordelen.

Let op: ongeacht of u aan het urencriterium voldoet dient het totaal aantal uren dat u aan of voor uw onderneming werkt meer te bedragen dan de uren die u besteed aan andere werkzaamheden. Werkt u bijvoorbeeld 1.750 uur in dienstverband en 1.250 uur voor uw onderneming. Dan voldoet u niet aan het urencriterium. Voor startende ondernemers is er echter een uitzondering op deze regel. Indien u in de 5 jaren voorafgaand in één jaar geen ondernemer was dan geldt deze regel niet.

Lees ook: Urencriterium; voldoe ik als ondernemer eraan? 

 

 

Tip 5: Resultaat uit overige werkzaamheden

Sinds dit jaar heeft de Belastingdienst in de aangifte een ondernemerscheck opgenomen. Komt er uit deze check dat u geen ondernemer bent voor de Belastingdienst? Vergeet dan niet de opbrengsten en kosten van uw onderneming in te vullen bij resultaat uit overige werkzaamheden. Veel mensen vergeten dit namelijk.

Over elke euro die er binnenkomt dient namelijk belasting betaald te worden. Het zou zonde zijn om achteraf een boete te krijgen, omdat u deze inkomsten niet heeft ingevuld. Let op: niet altijd heeft de ondernemerscheck gelijk. Bij twijfel neem dan altijd contact op met de Belastingdienst of een belastingadviseur.

 

 

Tip 6: Niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten

Vergeet niet in de aangifte de niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten te verwerken. Dit zijn bijvoorbeeld fiscale boetes op het moment dat de btw-aangifte niet tijdig ingediend of betaald is, maar denk ook aan bijvoorbeeld voedsel, drank en genotmiddelen. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.

 

 

Aangifte inkomstenbelasting uitbesteden 

ZJ Advies doet graag voor u de aangifte inkomstenbelasting. Wij zorgen ervoor dat deze tijdig verstuurt wordt en fiscaal correct is. Daarnaast controleren wij of u gebruik maakt van alle belastingvoordelen zoals aftrekposten meegerekend zodat u niet te veel belasting betaalt. Wij doen voor zzp’ers, eenmanszaken, vof’s en particulieren de aangifte inkomstenbelasting. Wij werken digitaal, dus het is niet nodig om langs te komen of documenten op te sturen per post. Echter, wanneer dit uw voorkeur heeft, bent u natuurlijk altijd van harte welkom op ons kantoor in Almere.

Lees hier: Alle informatie en de tarieven over het uitbesteden van de aangifte inkomstenbelasting. 

 

Wilt u meer tips voor de aangifte inkomstenbelasting? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Wat is een balans en wat staat er op?

De aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers zit er weer aan te komen. Hiervoor dient u onder andere een balans in te vullen. Maar wat is een balans en wat moet u erop zetten? Dat leggen wij u vandaag uit.   Wat is een balans? Een balans is een onderdeel van uw...

Omzet en winst; wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee termen die u als ondernemer erg vaak hoort en die ook van groot belang zijn. Daarom is het belangrijk om te weten wat deze twee termen betekenen maar ook wat het verschil is tussen omzet en winst. Wij zullen dat voor u uitleggen met duidelijke...

Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Als u ondernemer bent, bent u niet automatisch ook ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wij leggen u graag uit wanneer u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.  Wat houdt de aangifte inkomstenbelasting in? Inprincipe dient iedereen met een inkomen aangifte...

Wat is het doel van belastingheffing?

Mijn taak als boekhouder is niet enkel het verzorgen van de boekhouding en de belastingaangiften. Soms is het namelijk ook belangrijk om na te denken over de manier waarop de overheid de belastingheffing heeft ingericht. In één van mijn eerdere blogs heb ik aangegeven...

Hoe maak ik een verkoopfactuur?

Voor ondernemers is het belangrijk om een verkoopfactuur op de juiste manier te maken. Verkoopfacturen maken namelijk onderdeel uit van de boekhouding van uw onderneming. Maar wat is een verkoopfactuur eigenlijk en aan welke eisen moet het voldoen? Wij leggen het...

Zzp’er inhuren; waar moet ik op letten?

Als ondernemer kan een zzp'er inhuren soms makkelijker en voordeliger zijn dan het inhuren van personeel. Echter is het niet altijd mogelijk om een zzp'er in te huren en bent u soms genoodzaakt om personeel in loondienst te nemen. Wij leggen u graag uit waar u op moet...

read more