fbpx

 706 total views,  2 views today

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden. 

 

1. Plan elke week een vast moment 

Bij een eenmanszaak met een gemiddelde administratie adviseren wij om één uur per week in te plannen om te werken aan de boekhouding en administratie. Door wekelijks een vast moment in te plannen wordt het een routine. Op deze manier bent u nooit meer te laat voor de deadlines van de Belastingdienst. Schrijf de deadlines van de Belastingdienst ook op in je agenda en plan eventueel wat extra tijd in, in de laatste week voor de deadline.

 

2. Sorteer alle post in een map

Als u een bedrijf heeft ontvangt u veel documenten per post. Brieven van de Belastingdienst, inkoopfacturen, brieven van de Kamer van Koophandel of van je bank. Het is van belang dat u deze post goed bewaart. Wij adviseren om te beginnen met één map met daarin tabbladen. Hierin kunt u alle post die u ontvangt op datum bewaren. U kunt in een hoesje hier ook de losse bonnetjes bewaren. Wij adviseren om voor elk jaar een nieuwe map te nemen zodat u een goed overzicht houdt.

 

3. Uitstellen kost geld

Stel de administratie niet uit. Wanneer u wacht met het versturen van offertes of facturen duurt het langer voor u het geld ontvangt. Als u te lang wacht met het sturen van een offerte naar een potentiële klant, is de kans groter dat hij een andere partij vindt om zijn diensten of producten af te nemen. Daarnaast is het ook van belang dat u de belastingaangiftes op tijd betaalt. De boetes kunnen namelijk erg hoog oplopen indien u te laat betaalt. Probeer de administratie dus niet uit te stellen.

 

4. Bewaar de bedrijfsadministratie gesorteerd

Sorteer de bonnen, facturen en bankafschriften per maand in aparte mapjes. Dit kan zowel digitaal als op papier. Maak een map aan voor het jaartal. Maak daarin vervolgens twaalf mappen aan, voor elke maand één. Maak in de mappen per maand vier mappen aan:

  • Inkoopfacturen en bonnen
  • Verkoopfacturen
  • Bankafschriften
  • Brieven/ Post

5. Basisgegevens administratie voor een bedrijf

Zorg dat u in ieder geval de volgende basisgegevens in de administratie heeft staan. De fiscus beschouwt deze als basis van uw onderneming.

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie (bij goederen)
  • Inkoopadministratie
  • Verkoopadministratie
  • Loonadministratie (indien van toepassing)

6. Betaallink in de facturen

Tegenwoordig is het bij de meeste banken mogelijk om een betaallink aan te maken. Plaats deze link bij uw facturen die u verstuurt naar klanten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 40% van de klanten dezelfde dag nog betaalt, indien een betaallink bij de factuur staat. Wanneer er geen betaallink bij de factuur staat is dit slechts 5% van de klanten. 

 

7. Werk met spaarpotjes

Bij de meeste banken is het tegenwoordig mogelijk om spaarpotjes aan te maken. Wij adviseren altijd om een spaarpotje voor de btw aan te maken, hierop stort u de btw die u ontvangt en aan het einde van het kwartaal moet afdragen aan de Belastingdienst. u kunt ook een spaarpotje maken voor bijvoorbeeld investeringen die u wilt gaan doen. 

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Mocht u hulp of advies nodig hebben met het bijhouden van de administratie. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Urencriterium; voldoe ik als ondernemer eraan?

Als ondernemer heeft u vast wel eens gehoord van het urencriterium. Indien u voldoet aan het urencriterium heeft u ook recht op meerdere aftrekposten, wat fiscaal erg voordelig kan zijn. In dit blog leggen wij u uit wat het urencriterium is en hoe u eraan kunt...

Uurtarief berekenen als ondernemer

Het uurtarief berekenen is voor elke ondernemer die diensten verleent een uitdagende taak. Wanneer u te veel vraagt voor uw diensten, kan dit ervoor zorgen dat u potentiële klanten misloopt. Een te laag uurtarief kan daarentegen ervoor zorgen dat u uw...

Btw berekenen over de omzet

Wanneer u een bedrijf heeft, gaat u als het goed is omzet maken. U ontkomt er niet aan om over uw omzet belasting te gaan betalen en dus moet u btw berekenen over de omzet. Wij leggen in dit blog uit hoe u de btw berekent over de omzet.  Wat is btw? Btw staat voor...

Diensten verlenen aan het buitenland: Hoe zit het met de btw?

Als ondernemer is het niet ondenkbaar dat u op een gegeven moment een dienst verleent aan een buitenlandse afnemer. Naar deze afnemer stuurt u net als naar een binnenlandse afnemer een factuur. Alleen met betrekking tot de btw gelden er afwijkende bepalingen. In dit...

Vijf redenen waarom gebruikers jou volgen op Instagram

Instagram is een sociaal medianetwerk waarop de gebruikers foto’s en video’s kunnen delen. Sociale media gaat een steeds grotere rol spelen en Instagram is het sociale mediakanalen die momenteel het snelst groeit. Zo heeft Instagram 830.000 meer gebruikers in...

Zzp’er inhuren; waar moet ik op letten?

Als ondernemer kan een zzp'er inhuren soms makkelijker en voordeliger zijn dan het inhuren van personeel. Echter is het niet altijd mogelijk om een zzp'er in te huren en bent u soms genoodzaakt om personeel in loondienst te nemen. Wij leggen u graag uit waar u op moet...

read more