fbpx

 12,714 total views,  9 views today

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer u namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaalt u hier 0% btw over. Wij leggen u in dit blog uit hoe het zit. 

 

Moet ik btw rekenen over de verzendkosten?

Als u bijvoorbeeld producten verkoopt in een webshop rekent u vaak ook verzendkosten door naar uw klanten. Moet u hier nou btw over rekenen? Het antwoord is ja, verzendkosten zijn belast met btw (omzetbelasting). Er wordt vaak gedacht dat dit niet hoeft omdat de post en pakketten die u verstuurd met PostNL vrijgesteld zijn van btw. Echter moet u als ondernemer wel gewoon btw berekenen over de verzendkosten die u rekent naar uw klanten. 

 

Welk btw-tarief geldt voor verzendkosten?

Over de verzendkosten dient u het btw-tarief te rekenen wat geldt voor de producten die u verzendt. Verkoopt u producten waarover het btw-tarief 21% is, dan rekent u over de verzendkosten ook 21% btw. Is de btw over de producten die u verkoopt 9%? Dan rekent u over de verzendkosten ook het 9% btw-tarief.

Wanneer u meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. Wanneer de goederen die u verkoopt btw-vrijgesteld zijn dan hoeft u over de verzendkosten ook geen btw te rekenen. 

 

Waarom wordt er btw gerekend over verzendkosten?

De Belastingdienst heeft besloten btw te berekenen over verzendkosten om belastingontduiking te voorkomen. Wanneer er namelijk geen btw berekend zou hoeven worden over de verzendkosten dan zou u de verkoopprijs van de producten heel laag kunnen maken en de verzendkosten heel hoog, waardoor u minder btw hoeft te rekenen. Om dit te voorkomen dient u ook btw te betalen over de verzendkosten. 

 

Uw boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Heeft u vragen hoe u de verzendkosten correct verwerkt in uw boekhouding dan helpen wij u hier graag bij. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Omzet en winst; wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee termen die u als ondernemer erg vaak hoort en die ook van groot belang zijn. Daarom is het belangrijk om te weten wat deze twee termen betekenen maar ook wat het verschil is tussen omzet en winst. Wij zullen dat voor u uitleggen met duidelijke...

Belastingvoordelen voor ondernemers

In dit overzicht vindt u de meest voorkomende belastingvoordelen voor ondernemers, zodat u uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen. Wij zorgen er uiteraard voor dat als u klant van ZJ Advies bent deze indien mogelijk voor u toegepast worden.   Zakelijke kosten...

Onze klanten: de Jongste Media

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Emma de Jongste van De Jongste Media. Emma deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met haar boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Mijn naam is Emma...

Zo maak jij gemakkelijk een overzichtelijke contentkalender!

Content is tegenwoordig één van de belangrijkste dingen op het gebied van online marketing. Een contentkalender helpt jou erbij om een duidelijk overzicht te geven wanneer je welke content maakt en plaats. Op deze manier zit er een duidelijk upload schema in jouw...

Telefoonkosten aftrekbaar voor ondernemers?

Als ondernemer ben je veel aan het bellen, appen, sms’en en internetten met je mobiele telefoon. Wanneer zijn deze telefoonkosten aftrekbaar en waar moet je op letten? Ik leg graag uit hoe dit precies zit.    Telefoonkosten in de inkomstenbelasting  Als hoofdregel...

Prinsjesdag 2022: wat betekent dat voor u als ondernemer?

Gisteren was het weer de derde dinsdag van september en dat betekent Prinsjesdag. Prinsjesdag is al sinds meer dan honderd jaar de dag waarop de overheid zijn plannen voor het volgende jaar bespreekt. Onderdeel van deze plannen is het belastingplan. Hierin staan de...

read more

Zakelijke kosten maken om het kosten maken

Laatst belde een zzp’er mij op met de volgende vraag: “Van mijn collega had ik gehoord dat ik meer kosten moet maken, hoe kan ik meer kosten maken?’’. Ik vind dat altijd een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je moet voorkomen dat je als zzp’er kosten gaat maken...

read more